Opnå langsigtet Online vækst med Performance Marketing i 2023

Performance Marketing handler om at udnytte data og målinger til at optimere marketingaktiviteter. Det er en holistisk tilgang baseret på...
Picture of Marc Henriksson
Marc Henriksson

LinkedIn Challenge – Mini Serie

Dette indlæg er 1. udgave i vores LinkedIn mini-serie. Serien er egnet til alle, der arbejder med marketing og salg online som ønsker at få mere værdi ud af deres budgetter. Jeg glæder mig til at høre hvad du får ud af indlægget. – Marc

I de næste 10 (inkl. BONUS) indlæg, dykker vi endnu mere ned i konkrete principper og værktøjer, der ligger fundamentet for en effektiv og profitabel Performance Marketing tilgang i 2023.

Er du klar til at tage jeres marketing indsats til et højere niveau i 2023? Performance Marketing er den eneste tilgang vi i MARKETR arbejder ud fra. Det er den tilgang, der sikrer, at vores arbejde genererer det absolut højeste afkast for vores kunder. Dertil giver det de nødvendige fordele og indsigter der kræves, i et så konkurrencefyldt marked. I dette indlæg kommer jeg til at dykke ned i Performance Marketing, som vil give dig grundforståelsen af tilgangen. Du kommer til at forstå hvordan I kan adaptere en Performance Marketing tilgang i jeres virksomhed. Derudover graver vi ned i de afgørende Performance Marketing metrics du bør holde øje med og optimere efter.

Hvad er Performance Marketing?

Performance marketing er en tilgang til digital markedsføring, der fokuserer på at måle og optimere efter profitableøkonomiske resultater. Det indebærer brugen af store mængder data og giver virksomheder mulighed for at spore og justere deres markedsføringsstrategi, baseret på konkrete resultater.

Det er nødvendigt at forstå, at online marketing i dag er, at anvende de maskiner der er til rådighed såsom Meta’s annonceplatform. Performance Marketing er blot et fokusskift mod konstant at optimere maskinen, så resultatet kontinuerligt forbedres. F.eks. at man konstant tester sin annoncering mod at opnå størst muligt profitabelt afkast.

Hvordan hænger Performance Marketing sammen?

Performance Marketing handler om at udnytte data og målinger til at optimere marketingaktiviteter. Det er en holistisk tilgang baseret på data-drevne beslutninger, der fokuserer på konkrete og målbare resultater som klik, salg og leads. Med forskellige kanaler som Google Ads, Affiliate Marketing og Paid Social på Meta (Facebook & Instagram) er succes med Performance Marketing skabt ved løbende analyse og justeringer, baseret på de resultater der skabes.

Herunder har jeg forsøgt at illustrere en simplificeret, ‘typisk’ Marketing Funnel. Den viser hvordan de målbare metrikker spiller sammen og til sidst resulterer i et afkast. Det viser ligeledes hvor effektiv din marketing indsats (MER = Marketing Efficiency Ratio) er, i form af CLV-ROAS og CLV-POAS. OBS: De udvalgte Marketing Kanaler og CMS (Shopify) er blot som eksempel. Der er heller ej inkluderet post purchase metrikker som raten for returnerende kunder (RCR = Returning Customer Rate).

Hvorfor denne tilgang er nødvendig i 2023

Et typiske eksempel jeg ofte ser, når jeg laver gratis gennemgange af andre virksomheders annoncekonti er, at virksomheden bruger budgettet på annoncer de glemmer alt om. De har ingen idé om hvad der virker og hvad der ikke virker, fordi de booster opslag og glemmer alt om dem.

Til det vil jeg sige, at Performance Marketing har 4 ben: 1) Du markedsfører målrettet mod f.eks. et bedre afkast, 2) Du markedsfører målbart ved at have tilstrækkelig tracking, 3) Du aflæser alt den data, der kommer tilbage fra din markedsføring, og 4) Du forbedre din marketing funnel ud fra punkt 3 og starter igen. Punkt 3 er en kunst i sig selv og bliver ofte glemt. 100.000 kroner brugt til Marketing er intet værd, hvis du ikke trækker alle de learnings ud af det, der gemmer sig i DATA’en.

Traditionel Marketing tilgang -> Performance Marketing tilgang

I dagens konkurrenceprægede marked er kravet for Performance Marketing blevet utrolig stort. Mens den traditionelle tilgang til marketing fokuserede på eksponeringer, handler Performance Marketing om konkrete resultater som salg og leads. Denne tilgang giver virksomheder mulighed for at tracke og analysere kampagnedata i realtid, og justere strategien løbende for at opnå bedre resultater. Implementering af en Performance Marketing strategi kan resultere i en højere ROI og en mere præcis indsigt i markedsføringsindsatsen. Ved at udnytte de forskellige marketing-kanaler som Paid Social, PPC / SEM og E-mail Marketing, kan du nå din målgruppe mere målrettet og opnå sporbare og effektive resultater, langt bedre end ved en bus- eller tv-reklame f.eks.

Stigende priser og øget konkurrence kræver omkostningsfokuseret tilgang

I 2023 oplever vi igen stigende marketing priser og øget konkurrence, da flere og flere hopper med på ‘online marketing’ vognen. Dette gør Performance Marketing mere essentielt end nogensinde. Vi stræber alle efter det højest mulige afkast. Performance Marketing tillader heraf at I kan opnå det maksimale afkast og heraf hæve omsætningen uden nødvendigvis at skulle bruge flere penge på marketing.

Hvordan anvendes Performance Marketing i dag?

Stort set alle forretninger, der opererer online i 2023, kender til Performance Marketing tilgangen, men ikke alle har styr på den.

Det er vigtigt, at have optimale tracking forhold

At have optimale tracking forhold er afgørende inden for Performance Marketing. Du kan ikke måle på data, hvis du ikke kan stole på den. At implementere de absolut bedste tracking muligheder, giver dig mulighed for at måle og analysere effektiviteten af dine kampagner i realtid. Ved at anvende tredjepartssoftware som f.eks. ProfitmetricsTripleWhale eller Reaktion kan du opfange flere konverteringer og mere relevant data i høj kvalitet, end ved blot at bruge traditionelle tracking metoder.

At din data indeholder mest mulig information om hændelsen, gør det muligt for dig at sende det korrekte information til algoritmen på markedsføringsplatformen (Til brug af f.eks. Facebook Annoncering og Instagram Annoncering) som vil optimere målretning og indholdet for dig automatisk. Dette sikrer at dit budget bliver brugt på de mest effektive kampagner og justerer din markedsføringsstrategi herefter. Med disse oplysninger kan du optimere dine indsatsområder, fokusere på de mest succesfulde performance marketing kanaler og målrette specifikke handlinger for at opnå den bedste ROI.

Hvad Performance Marketing IKKE er:

Performance marketing er mere end bare at få trafik til din hjemmeside. Det handler ikke kun om at få flere klik eller visninger på dine annoncer. Performance marketing kræver ikke kun fokus på kortsigtede resultater og salg. Det handler heller ikke kun om at have det største budget eller de mest avancerede teknologiske værktøjer. Og performance marketing er ikke kun for store virksomheder med store budgetter.

Hvordan kan Performance Marketing tilgangen gavne dig?

Optimer din markedsføring ved at fokusere på strategier og kanaler, der giver de bedste resultater. Performance Marketing giver dig mulighed for at justere din markedsføring i realtid. Det er en omkostningseffektiv tilgang, der maksimerer værdien af dit marketing setup og tillader dig at forbruge mindre, imens du omsætter mere. Alternativet er, at du arbejder i blinde og aldrig rigtig ved, hvorfor dine resultater er som de er.

Fordele ved Performance Marketing

Performance Marketing giver dig mulighed for nøjagtigt at måle og analysere præstationen af dine marketingkampagner. Ved at identificere de kanaler, strategier og generelle metoder, der fungerer bedst for din virksomhed, får du en klar forståelse af hvor effektiv din marketingindsats er. Dette sikrer, at du trækker mest mulig værdi ud af din marketingindsats og når dine mål effektivt.

Træk så meget værdi ud af enhver kunde ved at tænke langsigtet

Jeg ser ofte, at rigtig mange fokuserer på at have den absolut højeste ROAS i toppen af sin marketing funnel, hvilket oftest ikke er optimalt. En god marketing funnel dækker hele kunderejsen og sikrer langsigtet vækst. Hvis din virksomhed har likviditet til det, ville jeg anbefale at fokusere på CAC (pris pr. førstegangskunde) og CLV (Total livstidsværdi for kunden). En høj CLV kræver, at du har fokus på hele kunderejsen i dit marketing setup, som har til formål at ‘trække’ mest mulig værdi ud af hver enkelt kunde. Det er en langsigtet tilgang med fokus på langsigtet vækst.

Det tillæger heraf også værdi til jeres brand og sikrer et mere skalerbart fundament, i form af en sund forretning med et stærkt forhold til sine kunder. Ved at træffe beslutninger baseret på data og målinger kan du allokerer dine budgetter mere effektivt og målrettet. Denne tilgang giver dig mulighed for at identificere de mest lukrative kanaler og strategier, der giver høj ROI og øger din virksomheds vækstpotentiale.

Hvordan måles Performance Marketing?

Når vi evaluerer effekten af vores Performance Marketing strategier, benytter vi forskellige målinger og metoder. Vi anvender 3. parts tracking-værktøjer til optimalt at spore konverteringer, der stammer fra vores arbejde. Derudover kører vi regelmæssige A/B-tests for at teste alt fra tekst og content til landingssider og overskrifter. Det er her de mest væsentlige learnings kommer fra.

De 5 metrics du bør fokusere på, når du arbejder med Performance Marketing

Når vi arbejder med Performance Marketing, er der fem ting, vi primært forsøger at optimere efter. Det er vigtigt at sige, at du får det mest præcise billede af marketing-maskinen ved at inkludere alle dele af den. Det vil sige, at du kigger på alle dine aktive kanaler (hvor du aktivt gør en indsats eller hvor en væsentlig del af din trafik kommer fra). Når du kigger på dem kan du begynde at mappe kunderejsen og heraf se hvor det går galt henne.

Så helt lavpraktisk handler det om at få trafik til din hjemmeside. Hvor kommer trafikken fra? Kan vi optimere, forbedre, øge volumen på nogen måder? Snakker vi Paid trafik – kan vi så hæve vores CTR? Start med at undersøge, der hvor dine kunder starter i deres købsrejse og tag evt. inspiration fra min illustration. Det er vigtigt at vide, at alle tilgængelige metrics du finder i hele kunderejsen spiller sammen. Alt fra eksponeringen på Facebook til Konverteringsraten på din hjemmeside for køb, tilmelding eller et lead.

CTR: Click Through Rate (Klikrate og gerne Udgående klikrate)

CTR er vores yndlings-metrik at måle og optimere efter, når vi bevæger os i den del af salgstragten, der har noget med eksponering at gøre. Den eneste opgave dine annoncer har er, at få forbrugeren til at trykke på din annonce. Det som har mest indflydelse er indholdet af annoncen og hvor relevant det er for forbrugeren. Når vi måler på CTR sigter vi efter højest muligt %. Denne opnåes ved løbende at teste teksten, billede/video, overskriften, CTA osv. Før i tiden ville jeg også inkludere målretning/definering af målgruppe, dog er algoritmen blevet så klog, så det ikke længere er nødvendigt. Så længe budskabet i annoncen er tydelig, vil de rigtige mennesker interagere med den og heraf vil din annonce kontinuerligt målrette sig bedre.

Ca. 60% af vores arbejde består af konstant udarbejdelse og analysering af A/B tests. Det er absolut her der bliver skabt mest værdi for vores kunder.

CR: Conversion Rate (Konverteringsraten på f.eks. din hjemmeside)

I daglig tale, når vi nævner ‘Conversion Rate’ snakker vi altid om din hjemmesides evne til at konvertere trafik til køb. Konverteringsraten mellem to handlinger, er en afgørende måling inden for performance marketing. En høj konverteringsrate indikerer, at din hjemmeside er effektiv til at konvertere trafik til kunder. Du kan måle konverteringsraten på forskellige trin i kunderejsen, f.eks. fra session til visning af produkt, fra visning af produkt til tilføjelse til kurv og fra kurv til køb. For at forbedre konverteringsraten, kan du fokusere på at optimere dit website. Dette inkluderer at forbedre hastigheden, reducere friktion og generelt skabe en god oplevelse for de besøgende. Mere specifikt hedder denne type arbejde CRO eller ‘Conversion Rate Optimization’.

CPL: Cost Per Lead (Pris per lead indhentet)

I 2023 snakker vi meget om brugen af Email Marketing fordi det er en ‘omkostningslet’ marketing kanal. Heraf også oplagt at dykke ned i senere den her serie *wink*. For at få noget ud af jeres Email Marketing, kræver det, at I har en håndfuld leads. Prisen i betaler for de leads beregnes ved at dividere den samlede omkostning for at indhente leads, med antallet af indhentede leads. Hvis I ikke har nogle leads og/eller aktivt arbejder mod at indsamle dem, så taber i E-commerce racet.

CAC: Customer Acquisition Cost (Pris per førstgangs-køber)

CAC (Customer Acquisition Cost) er en vigtig målestok for at evaluere omkostningerne ved at få en ny kunde. Det beregnes ved at dividere de samlede omkostninger til markedsføring og salgsaktiviteter med antallet af nye kunder. En lav CAC indikerer effektive marketingstrategier, mens en høj CAC kan tyde på ineffektivitet eller behov for optimering af processen. Det er væsentligt at kigge på sin CAC regelmæssigt og sammenligne det med CLV for at vurdere den økonomiske levedygtighed og performance. Der er forskellige metoder til at reducere CAC, herunder optimering af annonceringskanaler, forbedring af konverteringsrater og styring af markedsføringsomkostninger. Alfa-Omega er, at CAC kræver du er tæt med dine økonomiske tal og har tracking på plads.

CLV: Customer Lifetime Value (Livstidsværdien af en kunde)

CLV (Customer Lifetime Value) er en metode til at måle den samlede værdi af en kunde i deres levetid som kunde. Ved at tage højde for faktorer som gennemsnitlig ordreværdi, hyppighed af køb og kundens levetid som kunde, kan du identificere de mest værdifulde kunder og fokusere på at fastholde og øge deres værdi. CLV målt op mod CAC hjælper dig også med at evaluere hvor profitabel din strategi er. Det giver et bedre langsigtet billede over din forretnings marketing, fremfor en ROAS over en 14 dages periode, der primært siger noget om her og nu.

Jeg glæder mig til at dykke mere ned i konkrete tips, der sikrer jer god performance. Følg med i de kommende 9 + 1 indlæg om “Performance Marketing og Optimering af dit Online Salg” så I kan tjene mere, uden at bruge mere i 2023 og fremadrettet.

Hvis du nogensinde har spørgsmål kan du altid skrive direkte til mig på marc@marketr.dk. ⚡️

Du har nu læst 1. udgave færdig, herunder finder du alle de næste indlæg.

  • Whitelisting: Sådan brager du forbi kundens reklame-filter
  • Tracking: Hvorfor du skal beslutte dig på baggrund af data
  • Personalisering: Gør det personligt og lad forbrugeren give dig signalet
  • Copywriting: Kompetencen der får kunderne til at tage action i 2023
  • Bedre AOV: Få dine kunder til at købe for mere
  • Gyldent Segment: Fokuser på dine nuværende kunder
  • Konverteringsoptimering: Skab en friktionsfri oplevelse for din trafik
  • Landingpages: En Snydekode til at Sælge Mere af dine Bestsellers
  • Performance Content: Vigtigt fokus i 2023 – Skal det outsources?
  • Sådan forbedrer du jeres kundeservice med AI Chatbots i 2023
Indhold

Træt af dårlig performance og manglende resultater?

Lad os dykke ned i jeres nuværende situation, jeres målsætninger og hvordan vi kan maksimere jeres afkast sammen.

Marc Henriksson - Performance Marketing Bureau Aarhus C - Vi hjælper ambitiøse Ecommerce- og Leadforretninger med at skalere deres salg profitabelt ved hjælp af Facebook & Instagram Ads, E-mail Marketing på Klaviyo og Google Ads.
MARKETR - Kompetence Meta Business Partner
MARKETR - Kompetence Shopify Partner
MARKETR - Kompetence Klaviyo Marketing Partner