Konverteringsoptimering: Skab en friktionsfri oplevelse for din trafik

CRO betyder Conversion Rate Optimization. Det er dét vi kalder arbejdet, hvor vi sørger for at din webshop konvertere 3-5%...
Picture of Marc Henriksson
Marc Henriksson

LinkedIn Challenge – Mini Serie

Dette indlæg er 8. udgave i vores LinkedIn mini-serie. Serien er egnet til alle og enhver, der arbejder med marketing og salg online og ønsker at få mere værdi ud af deres budgetter online. Jeg glæder mig til at høre hvad du får ud af indlægget. – Marc

Hvad er CRO (Konverteringsoptimering)?

CRO betyder Conversion Rate Optimization. Det er dét vi kalder arbejdet, hvor vi sørger for at din webshop konvertere 3-5% af sin trafik fremfor de førhen 1,5%. CRO er den mest lukrative måde at forbedre sit afkast på i 2023. Vi ser også en tendens med et voksende antal CRO bureauer som som Convertlab.dk eller bureauer der også tilbyder det Fabo.dk. Det er ikke noget vi i MARKETR går og flager med, men det er derimod noget vi beskæftiger os rigtig meget med. Vi kan ikke være det ultimative Performance Marketing Bureau med det holistiske overblik uden at tilbyde CRO. 🥸

Det handler om at skabe en friktionsfri rejse fra siden begynder at loade til købet er foretaget eller lead’et er indsamlet. Det er i de fleste tilfælde en gratis måde at hæve sin omsætning på uden at skulle bruge flere penge. Det kan i mange tilfælde også påvirke AOV, fordi hele shopping-oplevelsen forbedres. Tjek bl.a. hvilke metrikker vi arbejder med ift. CRO herunder (markeret med rød).

Fuld Performance Marketing Map - CRO Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering for Webshops

Det kan enten være på hele webshoppen eller på enkelte sider. Det vil altid give de bedste test-resultater, at du ikke tester for mange variabler af på en gang. Webshoppen skal også gerne være hurtig og gennemskuelig. Ofte ser vi at butikkerne med større sortimenter laver de mest forvirrende menuer, der gør det svært at få et overblik (skidt førstehåndsindtryk). Filtreringsmuligheder på kategorisider er også en stor spiller her og noget man skal have opsat. Har du dog meget få produkter 1-5 ville jeg anbefale at kigge ind i individuelle landingpages til hvert enkelt produkt. (Athletic Greens er et rigtig godt eksempel! – Vedhæftet herunder)

Athletic Greens LandingPage til deres AG1

Til Shopify findes der bl.a. en masse No-code apps til opbygning af hjemmelavede landingpages. Så går der ikke længe før du ser Conversion Rates som disse 💰🔥:

Shopify CRO forbedret Konverteringsrate for MARKETR partner

Konverteringsoptimering for Leadforretninger

Ofte er leadforretningen skruet sammen så det første kontaktpunkt med hjemmesiden er ved at trafikken lander på forsiden eller en specifik landingsside. Der er mere simpelt her at teste på om hvorvidt siden konvertere godt eller skidt. Her tester vi nemlig bare på hvor mange leads der indhentes og optimere efter det. Det mest væsentlige at teste af her er din H1 titel, Lead-in copy, det visuelle indtryk, mængden af tekst, rækkefølge af sektioner, knap-tekster og farver, long-form vs. short-form copy m.f.

Vores anbefaling når det kommer til Konverteringsoptimering

  1. Når du starter ud med CRO skal du starte ud med din hypotese (Hvad kunne være bedre).
  2. Dernæst skal du indsamle data på forhånd (før dine ændringer), gerne i en længere periode. Til det anbefaler jeg at du kigger ind i Tools som Mouseflow eller Hotjar. Disse tools giver dig mulighed for at se optagelser af hver enkelt session og heatmaps over alle dine sider. Hvis du har ressourcer til det giver det også mening at køre live interviews af din ICP som navigere dit site med eye-tracker og åbent feedback loop.
  3. Nu kommer det helt store analysearbejde af alt den data der er indsamlet. Er den indsamlede data enig med din hypotese? Hvor halter det? Hvor falder folk fra?
  4. Udform nu dine ændringer, byg din landingpage, ret titlen, ændrer billedestørrelsen, skift farven på knappen og tilføj nu den livechat!
  5. Aflæs den nye data. Hvad er din opt-in rate for leads nu vs. før? Hvor godt konvertere webshoppen nu vs. før?
  6. REPEAT! Start nu en ny test.

Hvis du laver nogle større ændringer på dit site skal du huske at notere datoen, ændringerne og resultaterne et sted, så du altid kan gå tilbage i dit dashboard. Foruden tilgangen ovenover vil der altid være en række best-practice som man skal have på sit site. Dog er hver enkelt case meget individuel, så det kræver ofte bare en 1:1 gennemgang, hvilket jeg rigtig gerne vil gå igennem med dig. Så hvis du ikke er tilfreds med effektiviteten af din side og hvor godt/skidt den konverterer – lad os tales ved ⤵

Indhold

Træt af dårlig performance og manglende resultater?

Lad os dykke ned i jeres nuværende situation, jeres målsætninger og hvordan vi kan maksimere jeres afkast sammen.

Marc Henriksson - Performance Marketing Bureau Aarhus C - Vi hjælper ambitiøse Ecommerce- og Leadforretninger med at skalere deres salg profitabelt ved hjælp af Facebook & Instagram Ads, E-mail Marketing på Klaviyo og Google Ads.
MARKETR - Kompetence Meta Business Partner
MARKETR - Kompetence Shopify Partner
MARKETR - Kompetence Klaviyo Marketing Partner