Whitelisting: Sådan brager du forbi kundens reklame-filter

Et stigende krav vi ser er, at virksomheder skal have fokus på at opbygge personlige bånd med deres kunder (og...
Picture of Marc Henriksson
Marc Henriksson

LinkedIn Challenge – Mini Serie

Dette indlæg er 2. udgave i vores LinkedIn mini-serie. Serien er egnet til alle og enhver, der arbejder med marketing og salg online og ønsker at få mere værdi ud af deres budgetter online. Jeg glæder mig til at høre hvad du får ud af indlægget. – Marc

Hvad er whitelisting?

Whitelisting er et lille hack til dit Paid Social setup (Annoncering på Sociale Medier), hvor du hurtigt og nemt kan forbedre dine annoncers performance. Det kan være yderst effektivt, hvis du f.eks. gør brug af influencers eller content creators i dit marketingmix. Du har nok set at bl.a. Obsidian kører annoncer fra deres primære kanal. Dog kører de også den samme eller en lignende annonce med samme budskab, fra personlige sider som f.eks. Halfdan Timm. Whitelisting betyder simpelthen, at dine annoncer er repræsenteret af en anden profil end din virksomhedsprofil på sociale medier som Facebook & Instagram, TikTok osv.

Brug af Whitelisting hos Obsidian
Brug af Whitelisting hos Obsidian

Hvorfor skal du benytte dig af whitelisting?

Et stigende krav vi ser er, at virksomheder skal have fokus på at opbygge personlige bånd med sine kunder (og sit marked generelt). Det er bevist, at mennesker prioriterer at interagere med mennesker fremfor brands. Du kan, som kunde, umiddelbart heller ikke have et ‘personligt forhold’ til et logo, brand eller virksomhedsnavn – der skal altid være et menneske på modsatte side af transaktionen.

Problemet er ofte at konkurrencen stiger, antallet af annoncører stiger og forbrugeren bliver eksponeret for flere og flere brands. En nem måde at skille sig ud på er, at ‘skjule’ sit salgstunge budskab på en anden profil. Jeg har personligt en negativ overbevisning, som omhandler, at der er et generelt had til reklamer. Mennesker har ikke lyst til at kigge på reklamer og jo flere der kommer, desto bedre bliver man til at opfange dem. Det kunne f.eks. være at I, fremfor at bruge jeres virksomheds-profiler, kunne benytte jer af en profil baseret på en person i teamet som jeres kernemålgruppe kan spejle sig i.

Whitelisting får blot dine annoncer til at virke mere native. Det ligner netop ikke en reklame, fordi det er en ‘helt almindelig person’ som har filmet det og lagt det op på sin story eller sit feed. Det skaber allerede mere tillid, fordi den umiddelbare tanke er, at creatoren er mere autentisk og udfolder sin ærlige mening om produktet. (Hvor det det derimod ofte er scriptet og predesigned fra A-Z.

Hvilken betydning har det for jeres performance?

Helt lavpraktisk kan whitelisting være med til at øge klik-raten (CTR) på jeres annoncer. Det er et ‘hack’ som ikke øger omkostningerne og som ultimativt vil gøre hele jeres setup mere profitabelt. At klik-raten på dine annoncer stiger, betyder at trafikken til din hjemmeside stiger. Lad os antage at 100% af din omsætning kommer fra en annonce. Lad os også antage, at absolut intet andet ændrer sig i forretningen, end 40% flere klik med en whitelisted version af din originale annonce. Så vil du sådan set omsætte for 40% mere, uden at hæve dit annoncebudget. Det er kernen bag, og målet med Performance Marketing.
Det er vigtigt altid at køre en A/B test for at se forskellen i reel performance over en 7-14 dages periode.

Hvad kan du forvente?

Du kan i de fleste situationer forvente at se en højere klik-rate, scroll-stop-rate, hook-rate og andre metrikker, der indikerer engagerende indhold. En højere klik-rate øger engagementet på annoncen, hvilket giver platformen et signal om, at annoncen fortjener mere eksponering.

Illustration af Whitelisting

Vores anbefaling ift. Whitelisting

  1. Opret en ny intern profil eller spørg om tilladelse til at bruge en ekstern profil (f.eks. Influencer/Content Creator)
  2. Forbind den nye profil med jeres Business Manager og annoncekonto.
  3. Anvend den ‘personlige profil’ i de annoncer hvor personen vises (og i andre annoncer, hvor det giver mening)
  4. Test hvor vidt det faktisk øger performance i jeres situation (gerne i mere end 7-14 dage)

God brug af Whitelisting i din funnel kunne evt. være, at du laver retargeting på et specifikt produkt og bruger content med en influencer igennem hans/hendes profil. I kan evt. få UGC produceret af eksterne virksomheder som ContentAdLibitum.dk og efterspørge midlertidig adgang til content creators profiler, imens kampagnen kører eller spørge om tilladelse til at oprette en midlertidig side selv.

F.eks. bliver du eksponeret for annoncen herunder, efter du besøgt LOOP Earplugs (+tilladt tracking) og har været inde og kigge på deres “Quiet Earplugs”.

LOOP Earplugs anvender Whitelisting til at optimere deres annonceperformance

Hvilke forbedringer har vi oplevet?

Vi har testet det af i lang tid og i 90% af vores tests viser det sig, at Whitelisting øger klikraten markant. Trafikken fra de whitelisted annoncer (tracked med UTM) konverterer ligeså godt. Det resulterer i mærkbare resultater på bundlinjen, efter vi har implementeret Whitelisting kombineret med UGC. Typiske forskelle på Whitelisted vs. Almindelig Annoncer er 0,40% – 1,50% ændring i klik-rater (OBS: Altid individuelt fra case til case).

Indhold

Træt af dårlig performance og manglende resultater?

Lad os dykke ned i jeres nuværende situation, jeres målsætninger og hvordan vi kan maksimere jeres afkast sammen.

Marc Henriksson - Performance Marketing Bureau Aarhus C - Vi hjælper ambitiøse Ecommerce- og Leadforretninger med at skalere deres salg profitabelt ved hjælp af Facebook & Instagram Ads, E-mail Marketing på Klaviyo og Google Ads.
MARKETR - Kompetence Meta Business Partner
MARKETR - Kompetence Shopify Partner
MARKETR - Kompetence Klaviyo Marketing Partner