Personalisering: Gør det personligt og lad forbrugeren give dig signalet

En god måde at fange en andens opmærksomhed er ofte, at snakke direkte til dem 😅. Det er ikke anderledes...
Picture of Marc Henriksson
Marc Henriksson

LinkedIn Challenge – Mini Serie

Dette indlæg er 4. udgave i vores LinkedIn mini-serie. Serien er egnet til alle og enhver, der arbejder med marketing og salg online og ønsker at få mere værdi ud af deres budgetter online. Jeg glæder mig til at høre hvad du får ud af indlægget. – Marc

Hvad mener vi, når vi snakker om personalisering?

Her mener vi at vores content skal gøres personligt til den specifikke ICP (kundeprofil) som vi ønsker at ramme. En god måde at fange en andens opmærksomhed er at snakke direkte til dem 😅. Det er ikke anderledes i det digitale landskab. Når vi føler os ramt af noget/nogen giver vi det/dem vores opmærksomhed. “Sidder du også som mand i 30’erne og savner x,y,z” eller “Er du ny mor, der længdes efter a,b,c??”. Ingen ved det, men hvis det minder om dit liv, så ville jeg have din opmærksomhed, hvis du sad og scrollede.

Annoncevideo vi filmede ifm. Black Friday 2022 kampagne for SooSleep.dk

Hvad kan det gøre for dit marketing budget?

Hvis du i dit content eller dine tekster henvender dig direkte til en specifik målgruppe med visse problemer (og du gør det ret aggressivt i dine annoncer), så er du sikker på, at det er dem der ser med. Det har ligeledes den modsatte effekt på alle andre. For dem vil det virke ligegyldigt og heraf scroller de videre og sender signaler til algoritmen om at mennesker som ‘dem’ ikke er relevante at vise indholdet til.

Denne handling fører først til en højere CTR, på længere sigt en lavere CPM og heraf flere klik og besøgende på dit site til billigere priser end før. Det vil sige, at dine annoncer konstant forbedrer sig selv automatisk. De skal nok selv finde ud af hvor det største udbytte er. Dette betyder altså, at dit økonomiske afkast i stor grad bliver påvirket af hvor god data’en er.

Personalisering i din E-mail Marketing

Generelt er der rigtig gode muligheder for at benytte sig af tools som Klaviyo og dets muligheder for personalisering. Klaviyo giver dig muligheden for at bruge dynamiske felter af information i dine e-mails. Disse felter kunne være Fornavn, By, Sidst besøgte produkt osv. som du kan anvende i kampagner eller flows (E-mail Automation). Det giver dine e-mails et personligt præg, som giver større grobund for et personligt bånd mellem kunde og brand. Der dukker nye tools op til netop dette som alvas.ai, der benytter sig af kunstig intelligens til at gøre hver enkelt e-mail personlig. Det vil jeg på det højeste anbefale dig at tage et kig på.

Klaviyo til brug af Personalisering

Hvilken konkret værdi kan du forvente af Personalisering?

Gør du dine budskaber, kampagner, annoncer og tekster mere personlige, kan du forvente en højere engagement rate eller klik-rate, som ultimativt giver mere salg til samme bekostning. Generelt ser vi, at der også er mere relevante mennesker, der engagerer sig, fordi indholdet føles specifikt lavet til dem.

Vores anbefaling ift. at personliggøre dit indhold

Til Annoncering:

  1. Analyser jeres kunder. Hvad gør dem sure, triste, glade, spændte osv.
  2. Analyser de benefits jeres brand/produkter har.
  3. Match deres største pains og painkillers med de største benefits fra dit produkt/brand.
  4. Udform tekst/content/annonceindhold som specifikt sigter mod at tale ind i kundens emotionelle triggers, for derefter at give dem en løsning.

Til E-mail Marketing:

  1. Brug softwares som Klaviyo, MailChimp eller lign.
  2. Opret kampagner og automatiske e-mail flows, hvor I benytter jer af de dynamiske felter, der er til rådighed.
  3. Lav kontinuerligt A/B-Splittests på, hvad der virker bedst

Hvordan bruger vi det?

At forstå sin kunde er det vigtigste, når det kommer til at bruge online annoncering til vækst. I takt med at algoritmen bliver klogere, kan du hjælpe den på vej, ved at gøre dit indhold mere personligt. Helt principielt bruger vi meget tid på at sætte os ind i hver enkelt case, for at forstå den ideelle kunde. Hvis vi ikke ved hvem kernemålgruppen er, så kan vi heller ikke sætte os i deres sted. Hvis vi derimod kan sætte os i deres sted, så er det nemmere at skrive/producere indhold, der rammer de rigtige følelser hos kernemålgruppen, der får dem til at tage action med det samme.

Indhold

Træt af dårlig performance og manglende resultater?

Lad os dykke ned i jeres nuværende situation, jeres målsætninger og hvordan vi kan maksimere jeres afkast sammen.

Marc Henriksson - Performance Marketing Bureau Aarhus C - Vi hjælper ambitiøse Ecommerce- og Leadforretninger med at skalere deres salg profitabelt ved hjælp af Facebook & Instagram Ads, E-mail Marketing på Klaviyo og Google Ads.
MARKETR - Kompetence Meta Business Partner
MARKETR - Kompetence Shopify Partner
MARKETR - Kompetence Klaviyo Marketing Partner