LinkedIn Challenge – Mini Serie
Dette indlæg er 11. og sidste udgave i vores LinkedIn mini-serie. Serien er egnet til alle og enhver, der arbejder med marketing og salg online og ønsker at få mere værdi ud af deres budgetter online. Jeg glæder mig til at høre hvad du får ud af indlægget. – Marc
Hvad er AI Chatbots og hvordan hænger det sammen kundeservice?
Alle B2C virksomheder kræver en form for kontakt mellem forbruger og brand. Det vil i de fleste tilfælde gavne jer at implementere en livechat på jeres site, så forbrugeren kan få hjælp med det samme (qua hurtig-hurtig-kulturen og den vildt dårlige koncentrationsevne vi har). Men hvad hvis I ikke har ressourcerne til at have en siddende på en livechat 8-12 timer i døgnet 5-6 dage i ugen?…
Automatiske kundeservice besvarelser og FAQ
Jeg har en hypotese. De fleste henvendelser som lander hos den gennemsnitlige kundeservice, ville kunne besvares ved en enkelt google søgning. De fleste henvendelser handler om produktrelevante spørgsmål eller om fragt og returneringer. Rigtig mange af disse spørgsmål er oftest afgørende for om personen placerer en ordre eller ej. Derfor kan du med fordel få implementeret en række FAQ’er og automatiske besvarelse med chatbots som kan besvare disse henvendelser. Falder henvendelsen derimod uden for de præ-definerede besvarelser, så skal der menneskelig kræfter til undsætning…
Hvad kan AI Chatbots gøre til forskel?
Hvis uheldet er ude, så har forbrugeren et spørgsmål eller en generel henvendelse som din almindelige FAQ ikke kan svare på. Hvis klokken er 20:00 og teamet er gået hjem, så må vi krybe til robotterne igen. De sover aldrig og kan næsten svare på alt. Mere end en FAQ liste kan håndtere i hvert fald. De danner et svar baseret på en laaang liste af information du giver den. Information som jeres svartider, fragttider, kampagner, betingelser, medarbejdere, returpolitikker og meget mere. Baseret på kundens input (henvendelse) scanner botten hele databasen og kommer med et svar baseret herpå. Det er sgu effektivt!

Vores anbefaling til AI Chatbots
Det er ikke alle forretningsmodeller dette kan lade sig gøre for, men hvis I har en masse standard processer som gentages flere gange – så bør i overveje at implementere en chatbot uanset hvad. AI Chatbots er derimod gode til at nå lidt længere rundt i kundeservice en almindelige chatbots. Dog er det en sindsygt krævende proces at få opsat og kan være en større udfordring som det ser ud lige nu.
Det er dog muligt at komme igang i dag med AI Chatbots også uden kendskab for programmer. Det kan I gøre ved at opbygge en database af viden. Her skal alle jeres systemer og processer, hyppige kunde spørgsmål med svar osv. ligge. Chatbotten skal herefter have adgang til denne vidensdatabase, så den kan scanne for et muligt svar, når kunden stiller et spørgsmål i livechatten.
Dette er en meget kompleks implementering – og stadig meget nyt, ikke mange har fået implementeret dette – men det er helt sikkert noget vi skal holde øje med i fremtiden.
Det går sindsygt hurtigt og det er noget vi holder stærkt øje med. Hvis I vil have hjælp til dette er du velkommen til at sende dine kontaktoplysninger ind herunder.