LinkedIn Challenge – Mini Serie
Dette indlæg er 6. udgave i vores LinkedIn mini-serie. Serien er egnet til alle og enhver, der arbejder med marketing og salg online og ønsker at få mere værdi ud af deres budgetter online. Jeg glæder mig til at høre hvad du får ud af indlægget. – Marc
Hvad er AOV?
AOV står for “average order value” og er den gennemsnitlige værdi af alle ordre lagt for perioden. Det er især noget vi arbejder meget med for e-commerce cases, hvor de fleste glemmer at man kan gøre meget lidt og få kæmpe stor værdi ud af det. Hvis ét tiltag kan hæve AOV med bare 50 kr. og du i gns. får 2.500 ordre om måneden, så hæver du hurtigt jeres ARR med 1.500.000 kr.
Det er en kunst jeg oplever mange glemmer, fordi de har så meget fokus på at få billigere køb i form af bedre/mere/billigere trafik m.m.
Sådan påvirker du AOV
Husk at vi er ved at bede forbrugeren om at bruge flere penge og med mindre, du kan sætte dine produkter op fra den ene dag til den anden, så skal vi give dem lidt incitament. Det behøver ikke altid være “GRATIS FRAGT VED KØB OVER x BELØB”, der er mange andre måder at gøre det på. For at hæve din AOV kan du:
- Vise komplimenterende produkter på både produktsiden (PDP) og i kurven (slider & kurv-siden) – ofte baseret på hvad andre kunder køber eller bedre; baseret på predictive-search.
- Hvis forbrugeren låser op for gratis fragt ved køb over 499,- så kan de få en gratis gave ved køb over 699,- (Smagsprøve pakker, 5 extra kaffe kapsler, gratis t-shirt osv.).
- Spin-the-wheel med offers som kræver en større kurv-størrelse for at blive unlocked.
- Loyalty programmer med point-system ved ecommerce cases, hvor produkterne har mange genkøb (høj loyalitet).
- Giv dem mulighed for at tilføje indpakning, personligt skrevet kort (som gave), bæredygtig indpakning/emballage.
- Add-ons på produktsiden, hvor forbrugeren kan tilføje ekstra fordele/egenskaber til produktet eller vis komplimenterende produkter her.
- Up-sell eller down-sell komplimenterende produkter, last minute-offers og product-bundles (kits og lignende offers: Køb shampoo og få 30% på din balsam).
- BOGO (Buy1Get1) tilbud.
- Optimeret livechat / kundesupport, hvor kunden guides i den rigtige retning (altid en god ide, hvis der er ledige ressourcer til denne opgave – ellers skal du læse om AI Chatbots).
- Rabat niveauer baseret på kurvens størrelse. 500 = 5%, 1000 = 10% osv.
Som du kan se er der rigtig mange måder at gøre det på. Meget af det indebærer også en form for Gamification, som handler om at kunderejsen og købsrejsen føles mere underholdende og ‘som et spil’. Du har sikkert selv integreret et Wheelspinner app eller oplevet et, hos en anden butik. Det er jo bare din e-mail, hvor slemt kan det være… 🫡
Vores anbefaling til at forbedre jeres AOV
Det er individuelt ift. hver enkelt case, men kig helt lavpraktisk på jeres udvalg af produkter. Kan I kryds-sælge noget? Har i nogle gamle kollektioner eller pakker med sokker/t-shirts, som bare ligger og samler støv? Giv dem væk gratis, hvis de ikke bliver solgt alligevel. Ellers giver det rigtig meget mening for flere og flere e-commerce cases, at implementere loyalitets programmer. Det kommer til at have stor betydning, hvis I er interesseret i længerevarende, stabil vækst. Jo mere I kan få jeres kunder integreret i det univers i prøver at skabe, desto bedre. Hvis du kan gøre hele kunderejsen fuldstændig friktionsfri, så når forbrugeren ikke at tænke sig om, inden de har tilføjet hele butikken til kurven. Bagefter kæmper de med sig selv om, hvad de dog ikke lige skal have med i denne omgang. We like that!