Performance Content: Vigtigt fokus i 2023 – Skal det outsources?

Content betyder rigtig mange ting i 2023. Den type content vi oplever bedst performance med vil jeg forklare i dette...
Picture of Marc Henriksson
Marc Henriksson

LinkedIn Challenge – Mini Serie

Dette indlæg er 10. udgave i vores LinkedIn mini-serie. Serien er egnet til alle og enhver, der arbejder med marketing og salg online og ønsker at få mere værdi ud af deres budgetter online. Jeg glæder mig til at høre hvad du får ud af indlægget. – Marc

Hvad mener vi, når vi snakker om Performance Content?

Content betyder rigtig mange ting i 2023. Den type content vi oplever bedst performance med vil jeg forklare i dette indlæg. Der er flere typer af content vi skal dykke ned i, heriblandt forskellige content-typer til Socials (Paid og Organic) og din hjemmeside.

Hvis du eksekvere dit content perfekt kan det virkelig gavne din virksomheds på kort- og langt sigt.

Stigende krav til dit content i 2023

Når vi snakker om content til f.eks. Paid Social, så bliver kravene større og større. Tiderne, hvor du kunne filme dig selv, i 60 lange sekunder uden videre, er slut for længst. Vi danskere og generelt alle mennesker har snart ikke nogen koncentrationsevne tilbage. Vores content skal nå at fange forbrugernes opmærksomhed og fastholde dem længe nok til at de bare MÅ klikke sig ind på landingssiden.

Noget mange glemmer er, at den røde tråd gerne skal fortsætte fra annoncen og ind på hjemmesiden. Du kan med den rigtige video eller de gode billeder gøre hele købsrejsen kortere, øge din AOV og hæve din MER. Hvor tit ser du en personlighed fra branded sidde i en video på produkt eller kategorisiden og snakke om kollektionen/produktet? (næsten) ALDRIG!

Det kan også være content til din hjemmeside, der vil gøre købsrejsen kortere og nemmere (optimere konverteringsraten) Video review på kategorisiden alle produkter under samme kategori / try-on / inspirational / unboxing af sin ordre på kurv siden

Tips til hjemmeside content

Hvis du sidder som e-commerce ejer/medarbejder derude og kunne tænke dig at hæve din konverteringsrate og AOV, så skal du overveje dette. Dette tip er især optimalt til brands, der har nogle specifikke bestselling kollektioner som aldrig løber tør for dem. Overvej at tilføje dynamiske video på PDP, som fremviser produktets USP’er, hvorfor det er fedt og hvordan deres hverdag forbedres.

Inspiration til video content på produktsiden kunne være “try-on”, reviews/hauls videoer for tøj eller lign. Det kunne også være selve unboxing oplevelsen, når man bestiller fra jer. I kan også overveje at filme en 30-60 sekunders forklaring af hvordan returneringssystemet fungerer og placere videoen på kurvsiden eller på checkout hvis I er på Shopify Plus planen eller tilsvarende på andet CMS. Det er bevist at hæve konverteringsraten når forbrugeren forstå præcis hvordan de kan returnere, hvis behovet skulle opstå. Ofte bliver disse processer om returnering gemt langt væk i politikker og betingelses-sider.

Bygger i custom landingpages til jeres produkter giver det rigtig god mening at have alle ovenstående eksempler på denne side.

Målet med denne type content til jeres hjemmeside er, at gøre købsrejsen kortere, nemmere og mere overskuelig for forbrugeren. Det bygger bl.a. på idéen om Social Proof og en giver en følelse af ‘sikkerhed’ når man kan se et andet menneske på den anden side af branded.

Metrics til afmåling af Performance Content

Du kan med fordel tracke på custom metrics som Hook Rate, Hold Rate, Engagement Rate og Average Time Watched på diverse platforme, for at se hvor henne i en video du taber målgruppen’s interesse. Hvis din Hook Rate er lav kan det give anledning til at teste en nye intro af. Det kunne være 5 nye UGC vinkler med den bedst performende creator, som rammer på nogle andre følelser eller problemer som jeres ICP oplever.

Vores anbefaling ifm. produktion af Content

Generelt ser vi at et fokus på native content som UGC og lign. performer bedst lige nu for de fleste brands. Derimod mener jeg, at der altid kan/skal køre en branding spor ved siden af, hvor kvaliteten er højere og man fokuserer mere på virksomhedens brand, founder, værdier, kundens fordele, vision og historien. En kombination af disse to ‘spor’ er det vi ser genererer den bedste, langsigtede og profitable vækst for vores partnere. Dette fokusere på at få konverteret førstegangskunder så hurtigt som muligt og samtidig bygge en god brandawareness.

Undgå at gå for meget i detaljer med dine videoer. Det er så ærgerligt at have den helt store produktion til en enkelt video, som ender med slet ikke at performe alligevel. Tag derimod en problemstilling op, som forbrugeren oplever, og vend den i videoen. Find 5-10 vinkler og test forskellige intro’er af (hooks).

Hvis I har ressourcerne til det, vil det give mening at teste løsninger af som ContentAdLibitum. De ordner hele produktions-processen fra A til Z og leverer performance content, der konverterer. Uanset hvad skal I udforske jeres UGC muligheder, hvis det kan fungere for jeres brand.

Opbyg jer en “content-bank” hvor i altid har mere ammunition end I har behov for. Det tillader jer at udskifte jeres content løbende og dermed undgå ad-fatique. Vi kalder alt det her for Performance Content, fordi målet er at sikre en fast strøm af konverteringer på kort- og langt sigt. Har i brug for hjælp til dette, er du altid velkommen til at kontakte os lige herunder.

Indhold

Træt af dårlig performance og manglende resultater?

Lad os dykke ned i jeres nuværende situation, jeres målsætninger og hvordan vi kan maksimere jeres afkast sammen.

Marc Henriksson - Performance Marketing Bureau Aarhus C - Vi hjælper ambitiøse Ecommerce- og Leadforretninger med at skalere deres salg profitabelt ved hjælp af Facebook & Instagram Ads, E-mail Marketing på Klaviyo og Google Ads.
MARKETR - Kompetence Meta Business Partner
MARKETR - Kompetence Shopify Partner
MARKETR - Kompetence Klaviyo Marketing Partner