Tracking: Hvorfor du skal beslutte dig på baggrund af data

I 2023 snakker vi meget om algoritmer, LLM, machine learning og AI. Fællesnævneren for alle disse er, at kvaliteten af...
Picture of Marc Henriksson
Marc Henriksson

LinkedIn Challenge – Mini Serie

Dette indlæg er 3. udgave i vores LinkedIn mini-serie. Serien er egnet til alle og enhver, der arbejder med marketing og salg online og ønsker at få mere værdi ud af deres budgetter online. Jeg glæder mig til at høre hvad du får ud af indlægget. – Marc

Hvad er Hjemmeside Tracking?

Typisk snakker vi om et stykke sporingskode vi indsætter på hjemmesiden. Sporingskoden (Trackeren) hjælper os med at forstå adfærden fra vores trafik. Det inkluderer bl.a. hvilke sider de besøger, hvad de smider i kurven, hvor meget vi har solgt for, hvor mange leads vi har indhentet og meget mere.

Meta Ads Tracking

Hvorfor er tracking nødvendigt for at forbedre din performance?

Det siger lidt sig selv. Du ved ikke hvad der virker, hvis du ikke har data til at fortælle dig det. Det er derfor alfa og omega, hvis din forretninger opererer online.

I 2023 snakker vi også meget om algoritmer, LLM, machine learning og AI. Fællesnævneren for alle disse er, at kvaliteten af outputtet (Forbedringer/Effektivisering) i høj grad er baseret på kvaliteten af inputtet. Og det er her korrekt tracking er altafgørende, fordi det er her vores ‘input’ stammer fra. Facebook Annoncering er i høj grad styret af algoritmer, hvis formål er, at forbedre dine annoncer baseret på data. De har tusindvis af datapunkter på alle deres brugere og ved ofte mere om forbrugeren end de selv gør. Deres algoritme bruger data fra forbrugerens adfærd når de eksponeres for en annonce, til at forbedre sin målretning og annoncens indhold, hvis du tillader det.

Det vil sige, at dine annoncer konstant forbedrer sig selv automatisk. Annoncerne skal nok selv finde ud af hvor det største udbytte er. Dette betyder altså, at dit økonomiske afkast i stor grad bliver påvirket af hvor god data’en er.

Performance Marketing på Facebook + Webshop + Email Marketing
Performance Marketing på Facebook + Webshop + Email Marketing

Bør du tracke og optimere efter profit frem for omsætning?

I nyere tid ser vi flere og flere tools, der hjælper dig med at forstå hvor profitabel du er og giver dig indsigt i din ‘POAS’ (Profit On Ad Spend). En ROAS på 6,00x (600% Annonceafkast) er super fint for rigtig mange forretninger, men hvis produktet, som algoritmen vælger at pushe mest er et med 20% avance, så taber du penge. Her ser vi rigtig gode muligheder for forretninger med et bredt sortiment og mange SKU’er.

POAS og Algoritmer

Meta og Google er i stor grad blot algoritmer, der hele tiden forsøger at vise deres brugere det rette indhold på det rette tidspunkt. Samtidig prøver de også hjælpe deres annoncører (Potentielt dig) med at vise deres annoncer til de rette forbrugere på det rette tidspunkt. Det sjove med algoritmer, AI osv. er, at resultatet i høj grad er styret af inputtet. Det vil sige at, hvis dit produkt feed har fejl, mangler eller broken links (links med 404 destination og lign.), så fungerer alle dine DPA annoncer ikke optimalt.

Og modsat, kan du berige den data du sender til algoritmerne, så får du et langt bedre resultat. Med det mener jeg normale attributter som køn, alder, stand, type osv. som google værdsætter når den skal placere dine produkter. Det kunne også være produktomkostningerne og avancen på hvert enkelt produkt. Hvis du optimerer efter profit, så behøver du ikke at bekymrer dig ligeså meget om et udfordrende-højt target ROAS. Algoritmen ved, at Break-even-ROAS er lavere på varer med en høj avance og tør godt pushe et større budget på netop disse varer. Det du nok ender ud med er en ROAS på den enkelte platform som er lavere end forventet, men en profit der er højere. Dette er ofte gældende for butikker med et bredt sortiment og mange SKU’er.

Performance Marketing på Facebook + Webshop + Email Marketing + 3. parts Tracking Software til optimering af POAS + Indsigt i CAC og CLV
Performance Marketing på Facebook + Webshop + Email Marketing + 3. parts Tracking Software til optimering af POAS + Indsigt i CAC og CLV

Hvilken konkret værdi kan du forvente?

Uden tracking kan du forvente at gå i blinde og altid undre dig over hvor din omsætning egentlig kommer fra. Med tracking kan du forvente at få et værdifuldt indblik i dine marketing-indsatser, som tillader dig at tage datadrevet beslutninger. Du tager altså beslutninger baseret på data og ikke din ‘mavefornemmelse’.

Vores anbefaling ift. Tracking

  1. Få opsat Google Analytics på din hjemmeside.
  2. Opsæt den nødvendige tracking angivet af de platforme du ønsker at anvende i dit marketing mix (Meta Pixel + Conversion API osv.)
  3. Forstærk din tracking ved hjælp af Server Side Tracking og eventuelle 3. parts softwares som ProfitMetrics, Reaktion eller TripleWhale, som også kan give indblik i hvor profitabel din annoncering er inkl. marketing -og produktomkostninger.
  4. Tag nu data-drevne beslutninger, så du kan forbedre afkastet og skalere din forretning (profitabelt).

Hvordan benytter vi os af Tracking?

Når vi indgår i et nyt samarbejde, er noget af det første vi gør, under onboarding, at tjekke tracking opsætningen. Vi får sat styr på Pixels, Conversion API og dertil opsat en 3. parts software, så vi får tilsendt mest mulig data og kan optimere efter profit.

Vi samarbejder ikke med partnere, hvor der ikke er mulighed for at indsamle data. Vi har dette princip fordi hele konceptet om ‘Performance Marketing’ forsvinder fuldstændig, når man er nødsaget til at gætte sig frem.

For os er Website Tracking eller generelt brug af data, noget af det absolut vigtigste, når det kommer til Performance Marketing. Vi kan simpelthen ikke undvære kritisk data, når vi skal vurdere hvilken annonce, der skal dø og hvilken der skal have allokeret mere budget.

Er du i tvivl om hvordan du tilkobler tracking på din hjemmeside eller mistænker du, at I har tracking-problemer med jeres nuværende opsætning? Lad os tage et kig på det sammen – bliv kontaktet lige herunder. 👋🏼

Indhold

Træt af dårlig performance og manglende resultater?

Lad os dykke ned i jeres nuværende situation, jeres målsætninger og hvordan vi kan maksimere jeres afkast sammen.

Marc Henriksson - Performance Marketing Bureau Aarhus C - Vi hjælper ambitiøse Ecommerce- og Leadforretninger med at skalere deres salg profitabelt ved hjælp af Facebook & Instagram Ads, E-mail Marketing på Klaviyo og Google Ads.
MARKETR - Kompetence Meta Business Partner
MARKETR - Kompetence Shopify Partner
MARKETR - Kompetence Klaviyo Marketing Partner