Digital Marketing Funnel: Sådan fungerer en online salgstragt

I dette indlæg vil vi udforske de forskellige faser af en funnel og give dig værdifulde indsigter i, hvordan du...
Marc Henriksson
Marc Henriksson

Anvendelse af marketing funnel i din marketing strategi

Hvad er en “salgstragt”, “funnel”, “tofu, mofu og bofu” og “Funnel Marketing”?? Kært barn har mange navne…

En funnel er en strategisk tilgang til marketing, der hjælper dig med at guide dine potentielle kunder gennem en predefineret salgsrejse. Ved at forstå, hvordan en funnel fungerer, kan du maksimere dine muligheder for at konvertere besøgende til betalende kunder og opbygge langvarige kundeforhold. I dette indlæg vil vi udforske de forskellige faser af en funnel og give dig værdifulde indsigter i, hvordan du kan anvende Meta, Google og E-mail Marketing som led i din Funnel.

Læs også: “Online Annoncering: Sådan får du succes i 2023

Illustration af Funnel Marketing

Faser i en digital Marketing Funnel

En marketing funnel består af flere faser, der guider dine potentielle kunder gennem salgsrejsen. Hver fase har sin egen betydning og formål. Lad os udforske de vigtigste faser i en funnel:

Fase 1 – Bevidsthedsfasen

I bevidsthedsfasen handler det om at generere trafik eller anden målbar interesse og skabe opmærksomhed omkring din virksomhed og dit produkt. Brug af målrettede Facebook og Instagram annoncer kan hjælpe med at nå ud til din målgruppe og skabe interesse for præcis det i ønsker at promovere. Ved at optimere din målgruppeudvælgelse kan du øge chancerne for at tiltrække relevante besøgende til din hjemmeside.

I denne fase har trafikken måske eller måske ikke opdaget deres behov endnu, det er her du skal være til stede og skabe behovet eller gøre den potentielle kunde opmærksom på at jeres virksomhed findes.

Fase 2 – Overvejelsesfasen

Når potentielle kunder er opmærksomme på din virksomhed, er det vigtigt at opbygge tillid og troværdighed. Interager med dem gennem engagerende indhold og overbevis dem om, at du kan opfylde deres behov. Udover Facebook og Instagram annoncering kan du inkludere Google annoncering for at nå ud til et bredere publikum og forstærke din tilstedeværelse i denne fase. Uanset hvad, bør du overveje at splitteste på hvad der virker bedst for jer, så i kan maksimere jeres afkast.

Helt generelt bevæger majoriteten af din målgruppe sig rundt på flere platforme ved køb der kræver en overvejelsesfase. Dette kan ofte være ved køb over 300 kr. for den gennemsnitlige forbruger. Det er også her din potentielle kunde laver sin research og tjekker eventuelle substituerende produkter. Gør jer selv den tjeneste og vær højtrangerende på Google – enten ved hjælp af SEO (Søgemaskineoptimering) eller Google Annoncering også kendt som “AdWords” og “PPC”.

Fase 3 – Beslutningsfasen

Nu er det tid til at konvertere de varme målgrupper til kunder. Her kan du gøre brug af retargeting på diverse platforme såsom de klassiske og hyppigt anvendte DPA (Dynamiske Produkt Annoncer) på Meta. Du kan ligeså vel gøre brug af E-mail Automation i form af flows og triggers. Dette er muligt hvis kunden har udført et opt-in og abonneret på e-mail markedsføring fra jer. Du kan anvende flows til automatisk at sende tilpasset kommunikation til forbrugeren, som kan være med til at genopfriske idéen om at gøre en god handel hos jer og lede dem mod købsbeslutningen.

Fase 4 – Efterkøbsfasen

En af de største guldgrupper, som alle virksomheder glemmer er deres nuværende kunder. I stort set alle tilfælde, så kan din kunde lave et genkøb af samme produkt, hvis de forbruger det over tid (Proteinpulver og Benzin) eller et supplerende produkt (En kniv til din nye gaffel = et eksempel… et dårligt eksempel 😂)

Når du har fået en kunde, er det vigtigt at opbygge et langvarigt forhold, der øger livstidsværdien af kunden. Fokuser på at skabe værdi, tilbyde incitamenter til genkøb og anbefalinger og lytte til kundefeedback. Ved at håndtere kundepleje og support på en effektiv måde kan du opretholde kundetilfredshed og skabe ambassadører for din virksomhed.

Ved at maksimere værdien af kunder efter første køb, øger vi vores CLV og kan justere annoncebudgettet efter behov. Data’en hjælper os med skalering, fordi vi bliver klogere på vores CAC (hvad vi må betale for en ny kunde)

TIP: Glem ikke jeres nuværende kunder. Det er nemmere at generere et genkøb fra en eksisterende kunde, end et nyt køb fra en ny kunde.

Implementering af Funnel Marketing

For at implementere en effektiv funnel marketingstrategi skal du først identificere din målgruppe og forstå deres behov og ønsker. Skab relevant indhold, der taler direkte til dem i hver fase af din marketing funnel. Vælg de passende kanaler og værktøjer, der bedst når ud til din målgruppe og understøtter din marketing strategi. Optimer og mål resultaterne løbende for at sikre, at din funnel er effektiv.

Du kan læse meget mere om Funnel Marketing eller “salgstragten” lige her.

Funnel Marketing hos MARKETR

MARKETR er et performance marketing bureau, der forstår vigtigheden af funnel marketing. At designe, opbygge, rapportere og analysere komplekse funnels på tværs af relevant salgskanaler er en af vores kernekompetencer. Vi har hjulpet alle vores kunder med at opbygge effektive funnels, der genererer betydelige resultater. Vores ekspertise inden for Facebook annoncering, Google annoncering og E-mail marketing giver os en unik position til at levere rådgivning og strategier.

Hvis du mangler rådgivning eller hjælp med at opbygge en funnel, der driver vækst og succes for din virksomhed, er du velkommen til at kontakte os under indlægget.

How does a marketing funnel work?

A marketing funnel is a visual representation of the customer journey, from awareness to purchase. It consists of different stages: awareness, interest, consideration, decision, and action. At each stage, marketing efforts are tailored to guide and convert leads into customers.

Konklusion

Funnel marketing er afgørende for at øge konverteringer og opbygge varige kundeforhold. Ved at anvende en funnelstrategi kan du tage dine potentielle kunder igennem salgsrejsen fra bevidsthed til konvertering og endda genkøb. Så kom i gang med at implementere funnel marketing på dine digitale platforme og se din omsætning vokse på autopilot.

Vil du lære mere om, hvordan funnels og hvordan vores ekspertise kan hjælpe jeres virksomhed? Udfyld formularen nedenfor og lad os snakke.

Indhold

Træt af dårlig performance og manglende resultater?

Lad os dykke ned i jeres nuværende situation, jeres målsætninger og hvordan vi kan maksimere jeres afkast sammen.

Marc Henriksson - Performance Marketing Bureau Aarhus C - Vi hjælper ambitiøse Ecommerce- og Leadforretninger med at skalere deres salg profitabelt ved hjælp af Facebook & Instagram Ads, E-mail Marketing på Klaviyo og Google Ads.
MARKETR - Kompetence Meta Business Partner
MARKETR - Kompetence Shopify Partner
MARKETR - Kompetence Klaviyo Marketing Partner