LinkedIn Challenge – Mini Serie
Dette indlæg er 5. udgave i vores LinkedIn mini-serie. Serien er egnet til alle og enhver, der arbejder med marketing og salg online og ønsker at få mere værdi ud af deres budgetter online. Jeg glæder mig til at høre hvad du får ud af indlægget. – Marc
Hvad mener vi, når vi snakker om Copywriting i Performance Marketing?
Din tekst er guld værd! Men den kan også være misvisende og forvirrende… I 2023 må du ikke undervurdere denne kompetence. Hvis der skulle være et højt betalende ‘skill’ alle burde lære, så er det at være en god copywriter. I en konstant udviklende verden forbliver evnen til at skrive overbevisende copy en hjørnesten for succes.
Hvorfor er copywriting vigtigt i 2023?
Det handler om at bruge de rigtige ord til at overtale, informere og engagere din målgruppe. I 2023 spiller det en afgørende rolle i online markedsføring af flere årsager.
- Du skærer igennem den ‘digitale støj’: Det flyder næsten over med information på nettet. Er dine tekster mystiske, interessante og overbevisende for målgruppen, så vil der være en tydelig effekt på dine resultater. Du skiller dig ud i mængden.
- Fra annoncen på Facebook til landingssiden og checkout-flowet på din webshop: Copywriting er tilstede i alle led af kunderejsen. Det kan enten gøre hele rejsen længere og dyr eller smooth og billig.
- Høj konkurrence og stigende priser: Det er nævnt i tidligere indlæg, men det er også relevant her. Det er blevet dyrere at annoncere og skaffe kunder i biksen. Derfor er det nu vigtigere end før, at alt dit indhold er skrevet og målrettet mod din ICP.
- F.eks. kan effektive e-mails i post-purchase kunderejsen vedligeholde kunderelationer, øge henvisninger og salg. Samtidig kan dårligt skrevne e-mails blive ignoreret eller endda markeret som spam.
Direct Response Copywriting
Direct Response Copywriting er en måde vi skriver på, for at få seeren til at tage action med det samme. Oftest brugt i annoncering, på produkt-specifikke landingssider eller E-mail marketing. Vi taler direkte til forbrugeren som var vi deres rådgiver/ven/familie og snakker direkte til deres følelser. Du har nok hørt om diverse begreber som scarcity, urgency og social proof. Du har sikkert også hørt om frameworks som PAS, AIDA, FAB osv. Alt dette bruges i stor grad, i kombination med power words (her er en liste med 150 Power Words), til vores Direct Response Copywriting.
Emotionelle/Psykologiske triggers
Scarcity: Scarcity bygger på princippet om, at folk ønsker det, de ikke kan få. Når den anvendes i Copywriting, kan denne trigger bruges til at skabe en følelse af hastværk og FOMO (fear of missing out) hos målgruppen. For eksempel kan et tidsbegrænset tilbud eller en vare, der kun er tilgængelig i begrænset antal, bruges til at aktivere denne psykologiske trigger.
Social Proof: Social Proof er princippet om, at folk har en tendens til at gøre hvad andre gør. Denne trigger kan bruges til at skabe tillid og troværdighed hos målgruppen. Anmeldelser, udtalelser og delinger på sociale medier kan bruges til at aktivere denne psykologiske trigger, heriblandt reaktioner, engagement, kommentarer osv. på annoncerne.
Reciprocity: Reciprocity bygger på princippet om, at folk føler sig forpligtet til at gengælde en tjeneste. Denne trigger kan bruges til at skabe en følelse af forpligtelse hos målgruppen. For eksempel kan det være tilbuddet om en gratis e-bog eller en rabatkode, i bytte for at de tilmelder sig jeres nyhedsbrev.
Autoritet: Autoritetstriggeren bygger på princippet om, at folk har en tendens til at følge eksperter eller personer i autoritetspositioner. Denne trigger kan bruges til at skabe tillid og troværdighed hos målgruppen. Brug af kvalifikationer, certificeringer eller anbefalinger fra eksperter, får forbrugeren til at stole på produktet/ydelsen.
Følelsesmæssig appel: Følelsesmæssig appel bygger på princippet om, at folk træffer beslutninger baseret på deres følelser. Denne trigger kan bruges til at skabe en følelse af forbindelse og empati hos målgruppen. Brug af storytelling, metaforer og livlige billeder kan bruges til at aktivere denne psykologiske trigger.
Nysgerrighed: Denne trigger bygger på princippet om, at mennesker er nysgerrige og søger ny information. Denne trigger kan bruges til at skabe en følelse af interesse og spænding hos målgruppen. Brug af overskrifter eller emnelinjer, der lover ny information eller afsløring af hemmeligheder, kan bruges til at aktivere denne psykologiske trigger.
Loss Aversion: Denne trigger er en slags ‘angst’, der bygger på princippet om, at folk frygter at miste det, de allerede har, mere end de ønsker at opnå noget nyt. Denne trigger kan bruges til at skabe en følelse af hastværk hos målgruppen. For eksempel kan fremhævelsen af potentialet for at miste en aktuel mulighed, bruges til at aktivere denne psykologiske trigger.
Storytelling: Vi har fortalt historier i tusinder af år, og historier er en vigtig måde at skabe mening på verden omkring os på. Ved at bruge storytelling i copywriting kan man skabe budskaber, der ikke kun er overbevisende, men også følelsesmæssigt engagerende. På den måde er målgruppen mere tilbøjelig til at huske jeres budskab og tage handling. Der er flere forskellige måder at fortælle historier på. For eksempel kan man bruge before-after-bridge frameworket, hvor man connecter gab’et mellem før- og efter-situationen ved at tilbyde en løsning. Eller man kan sælge en løsning ved at tale til målgruppen, som om det ønskede resultat allerede er opnået.. “Forestil dig, at kunderne vælter ind ad døren på grund af…”
Copywriting’s opgave i din Marketing Funnel
Hvad skal copywriting gøre godt for ift. dit resultat?
Copywriting i annoncering (Meta)
Den eneste opgave dine annoncetekster har, er at få folk til at klikke. Det skal de gøre inden de scroller videre til næste nyhed, meme, kedelige opslag eller annonce. De skal klikke ind på den specifikke landingsside som dine tekster vækker interesse om. Det kan være kort og kontant (Ligesom eksemplet nedenunder) eller lange story-telling tekster (long form copy), hvor det vigtigste er at holde på forbrugerens opmærksomhed hele vejen igennem.
Copywriting på din landingsside (Webshop eller Lead forretning)
På din landingsside er det første forbrugeren ser, din overskrift. Overskriftens opgave er at få folk videre ned/ind/frem på siden. Ultimativt skal landingssiden være kurateret så den underbygger grunde til hvorfor seeren skal tage handling nu og bestille produktet/servicen. Hver linje af tekst på siden skal helt automatisk få forbrugeren til at læse næste linje. Imens de gør det indsamler de mere og mere (højt optimeret) viden, som nedbryder indvendninger og negative overbevisninger – imens det sker, hjælper vi forbrugeren med at visualisere hvordan produktet/servicen vil ændre deres liv i en positiv retning.
Vores anbefaling ift. Copywriting
Du bør først og fremmest vide hvem du taler til. Jeg skriver ‘taler’ fordi god copywriting i min optik skal føles som at have en almindelig samtale med en god ven. Jeg vil skyde på at 80% af tiden som copywriter bliver brugt på at forstå kunden. Det skal du gøre af flere grunde:
- Du skal vide hvilken tone-of-voice, hvilke begreber, niveauet for tekstforståelse og specifikke ord forbundet med produktet/ydelsen forbrugeren er vant til at bruge. Det nytter f.eks. ikke noget at snakke om kicks (Sko/Sneakers) til målgruppen på +50 år fordi de simpelthen ikke bruger det begreb i deres daglige trummerum.
- Du skal kende deres største smerter, drømme, behov, frygt, om de bruger lignende produkter/ydelser allerede, hvad de hader ved deres nuværende produkt/ydelser og hvad de kunne tænke sig i stedet for osv. osv. osv. Du skal kende deres sko-størrelse, om de kan lide den størrelser deres fødder har og/eller hvad de ellers går og tænker på.
Når du har styr på hvem du skriver til, vil jeg danne mig et offer baseret på 2-3 interessante problemer/muligheder som målgruppen oplever i dag og dermed vil reagere på. Og først når jeg har disse klar, vil jeg starte med brainstorme mine tekster. Jeg finder gerne 2-3 vinkler mere på hvert problem, hvilket ender ud på op til 9 tekst varianter. Hvad end der performer bedst over en 7-14 dages periode, tager vi og laver nye variationer af.
Opsætning af test-miljø til copywriting
Når du sætter dette op i Meta vil jeg anbefale at have en Sandbox kampagne (testmæssig legeplads). I denne kampagne skal du kun introducere nye tests, vinkler, content m.f. I denne kampagne opretter du 3 ad sets som har Dynamic Creative tændt. I disse ad sets skal du have 1 annonce i hver, hvor du tilføjer dit ‘winning content’ og tekst vinklerne der skal testes.
Når det kommer til landingpages giver det mening altid at have 2 variationer af en landingpage. Det er en smule udfordrende at gøre på en PDP (Produktside), men hvis du har et winning product (best seller med fin avance) kan du oprette en særskilt landingpage til produktet. Denne landingpage opretter du blot flere varianter af og sender henholdsvis 50% af trafikken til hver. Der findes diverse no-code apps til at bygge landingpages for både Shopify og WordPress+Woocommerce / Elementor alternativer.
Hvordan arbejder vi med copywriting?
Når vi skriver tekster i annoncer, overskrifter på landingssider eller scripter video content, fokuserer vi altid på kundens kunde. Herefter tester vi konstant nye variationer op imod hvad der førhen performede bedst. Det samme gør vi med landingpages. Hvis vores partner er en D2C butik med et par winning products eller 1-product-store, så arbejder vi rigtig meget med landingpages.
Copywriting er et super fedt emne, som jeg elsker at tage op på kald. Dog er emnet også så stort, at jeg ikke kan klemme det hele ned i dette indlæg… Så sidder du med en masse annoncetekster du ønsker at få noget feedback på, så kan du skrive til mig lige herunder ⤵