Tracking: Mavefornemmelsen << Datadrevet beslutninger

Marc Henriksson
Marc Henriksson
Del:

LinkedIn Challenge – Mini Serie

Dette indlæg er 3. udgave i vores LinkedIn mini-serie. Serien er egnet til alle og enhver, der arbejder med marketing og salg online og ønsker at få mere værdi ud af deres budgetter online. Jeg glæder mig til at høre hvad du får ud af indlægget. – Marc

Hvad er Hjemmeside Tracking?

Typisk snakker vi om et stykke sporingskode vi indsætter på hjemmesiden. Sporingskoden (Trackeren) hjælper os med at forstå adfærden fra vores trafik. Det inkludere bl.a. hvilke sider de besøger, hvad de smider i kurven og hvor meget vi har solgt for og meget mere.

Meta Ads Tracking

Hvorfor er tracking nødvendigt for at forbedre din performance?

Det siger lidt sig selv. Du ved ikke hvad der virker, hvis du ikke har data til at fortælle dig det. Det er derfor alfa og omega, hvis din forretninger opererer online.

I 2023 snakker vi også meget om algoritmer, LLM, maskinlæring og AI. Fællesnævneren for alle disse er, at kvaliteten af outputtet (Forbedringer/Effektivisering) i høj grad er baseret på kvaliteten af inputtet. Facebook Annoncering er i høj grad styret af algoritmer, hvis formål er at forbedre dine annoncer baseret på data. De har 1000-vis af datapunkter på alle deres brugere og ved ofte mere om dem end de selv gør. Deres algoritme bruger alt den data og deres adfærd, når de eksponeres for en annonce, til at forbedre sin målretning m.f.

Det vil sige, at dine annoncer konstant forbedre sig selv automatisk. De skal nok selv finde ud af hvor det største udbytte er. Dette betyder altså, at dit økonomiske afkast i stor grad bliver påvirket af hvor god data’en er.

Performance Marketing Metrikker til Optimering af marketing funnel

Bør du tracke din profit?

I nyere tid ser vi flere og flere tools, der hjælper dig med fantastiske indsigter i din POAS (Profit On Ad Spend). Dette giver et bedre indblik i om en given annonce helt præcis er profitabel eller ej. En ROAS på 6,00x (600% Annonceafkast) er super fint for rigtig mange forretninger, men hvis du har 20% gennemsnitlige avance på en ordre, så taber du penge. Ofte er dette godt til forretninger, hvor der er et større antal SKU’er med forskellige priser og avancer.

Performance Marketing Metrikker til Optimering af marketing funnel inkl Profit / POAS og 3. parts software

Hvilken konkret værdi kan du forvente?

Uden tracking kan du forvente at gå i blinde og altid undre dig over hvor din omsætning egentlig kommer fra. Med tracking kan du forvente at få et værdifuldt indblik i dine marketing-indsatser, som tillader dig at tage DATADREVET beslutninger. Du tager altså beslutninger baseret på data og ikke din ‘mavefornemmelse’.

Hvordan kommer du i gang med tracking?

  1. Få opsat Google Analytics på din hjemmeside.
  2. Opsæt den nødvendige tracking angivet af de platforme du ønsker at anvende i dit marketing mix (Meta Pixel osv.)
  3. Forstærk din tracking ved hjælp af Server Side Tracking og eventuelle 3. parts softwares som ProfitMetrics, Reaktion eller TripleWhale som også kan give indblik i hvor profitabel din annoncering er inkl. marketing- og produktomkostninger.
  4. Tag nu data-drevne beslutninger, så du kan forbedre afkastet og skalere din forretning (profitabelt).

Hvordan benytter vi os af Tracking?

For os er Website Tracking eller generelt brug af Data Alfa Omega, når det kommer til Performance Marketing. Vi kan simpelthen ikke undvære kritisk data, når vi skal vurdere hvilken annonce, der skal dø og hvilken der skal have allokeret mere budget.

Vi samarbejder ikke med partnere, hvor der ikke er mulighed for at indsamle data. Vi har dette princip fordi hele konceptet om ‘Performance Marketing’ forsvinder fuldstændig, når man er nødsaget til at gætte sig frem.

Er du i tvivl om hvordan du tilkobler tracking på din hjemmeside eller mistænker du, at I har tracking-problemer med jeres nuværende opsætning? Lad os tage et kig på det sammen – bliv kontaktet lige herunder. 👋🏼

Indhold

Træt af dårlig performance og manglende resultater?

Lad os dykke ned i jeres nuværende situation, jeres målsætninger og hvordan vi kan maksimere jeres afkast sammen.

Portræt af CEO Marc fra MARKETR zoomet ind
MARKETR - Kompetence Meta Business Partner
MARKETR - Kompetence Shopify Partner
MARKETR - Kompetence Klaviyo Marketing Partner
Andre indlæg